Sinä loukkasit minua

Arvosteletko kaupan kassajonossa muiden ruokaostoksia ja ulkonäköä? Kommentoitko leikkipuistossa vanhemmalle, miltä tämän lapsi näyttää? Kerrotko kanssaihmisille, kuinka rumia, ällöttäviä ja vastenmielisiä he ovat? Kehotatko ostarilla pyörivää nuorta tekemään itsemurhan?

  

Tervetuloa internetin ihmeelliseen maailmaan. Maailmaan, jota voisi ajoittain kutsua myös kaatopaikaksi, maailmaan johon voi kipata kaikenlaisen paskan ilman seuraamuksia.

Puhun nyt asiattomasta ja ilkeästä blogikommentoinnista.

Olen itse kirjoittanut blogia syksystä 2014 lähtien, ja tähän asti säästynyt ihan mukavasti kaikenlaiselta paskamyrskyltä, mitä olen inholla saanut bloggaajakollegoideni blogeista lukea.
Nyt vasta pikkuhiljaa nämä heitterit ovat löytäneet tiensä munkin osoitteeseen.

Kyllähän mä sen tiesin, kun suosio kasvaa niin ensin tulevat fanit ja sitten tulevat heitterit. Olin jo asennoitunut tähän etukäteen.

Kirjoitan kahta blogia. Tätä, joka on sekamelska mun ajatuksiani milloin mistäkin, kooste mun mielipiteitäni ja tarinoita mun elämästä ja ihmissuhteista. Ja sitten toista, jossa avaudun mun menneisyydessäni kokemastani lähisuhdeväkivallasta ja sen jättämistä arvista.
Mä kirjoitan mun omalla nimelläni, tuon julki omat kasvoni ja avaudun todella kipeistä ja henkilökohtaisista asioista täysin julkisesti.
Teen itsestäni todella helpon maalitaulun, annan lukijoilleni käteen avaimet mun sydämmeni rikkinäisempiin kohtiin että ”tuosta ole hyvä, jos haluat loukata mua niin tohon kohtaan kannattaa erityisesti lähteä sohimaan”.

Joka kerta kun julkaisen uuden tekstin, otan tietoisen riskin, että saatan tulla loukatuksi.
Otan riskin, että mun 30 000 lukijan joukossa on ihminen, joka haluaa syystä tai toisesta murtaa mut.
Miksi mä sitten teen näin?

Mä ajattelen, että mä asetun kaikkien anonyymien ilkeiden kommenttien yläpuolelle.
Mulla on pokkaa esiintyä itsenäni kun ilmaisen mieltäni ja heittelen ajatuksiani ilmoille. Kehään on helppo huudella ilman nimiä ja kasvoja, vai mitä?

Itse kun en koe minkäänlaista tarvetta pönkittää omaa itsetuntoani huutelemalla anonyymina rumia muille, koen tämmöisen toiminnan aika säälittävänä. Kenenkään kun ei ole pakko lukea mitään blogia, saatika uhrata aikaansa kommentoimiseen. En ymmärrä mitä näiden tyyppien päässä oikein liikkuu tai mitä he oikein odottavat toimintansa kautta saavuttavansa.

Seuraavassa kuvakaappauksessa on yksi hyvä esimerkki täysin älyttömästä kommentista, jonka tarkoituksena on ollut tasan tarkkaan ainoastaan mielipahan aiheuttaminen.

  
Kommentti saapui The Blind Leap-blogini artikkeliini ”Kun maailma lainasi kauneintaan”.
Artikkelissani kerron millaista oli toimia äitipuolen roolissa ja samanaikaisesti lähisuhdeväkivallan uhrina. Avaudun peloistani ja huolestani kuviossa mukana olleita lapsia kohtaan ja kerron syyllisyyden tunteistani, etten voinut suojella heitä tuona aikana. (https://theblindleap.wordpress.com/2014/11/14/kerran-aitipuoli-aina-aitipuoli/)

Kommentti osui todellakin arimmasta arimpaan paikkaan ja hetkeksi oikeasti pahoitinkin todella mieleni.
Sitten tulin taas järkiini.

Tämä ”aikuinen” on luultavasti joku, joka tuntee minut. Joku, jota suunnattomasti ärsyttää koska mulla on rohkeutta ja pokkaa tuoda näin vaiettuja asioita julki. Mä olen tälle henkilölle uhka, se oikein paistaa läpi koko kommentista.

Mun kanssani ei missään nimessä kenenkään tarvitse olla asioista samaa mieltä.
Negatiiviset kommentit ovat tervetulleita, niin kauan kun ne ovat rakentavia ja asiallisia.

Vaikka me bloggaajat teemmekin itsestämme herkästi maalitauluja ihmisille, joilla on tarvetta purkaa omaa pahaa oloansa toisiin, ansaitsemme silti tulla kohdelluksi ihmisinä.
Meidän tarkoituksemme bloggaamisessa ei ole mollata ketään, joten kohtelisitteko myös meitä samalla arvostuksella takaisin, kiitos.

Me toivomme asiallista kommentointia blogeihin:

A girl with too many pictures  –  Ai karkkii!  –  Aiatar  –  Aikuistumiskipuja  –  All hearts are wonderful  –  Am I Invited  –  Annun elämä uusiksi  –  Arkilove  –  By Tinja Katariina  –  Elämänilon alkulähteillä  –  Elämää pyörätuolista käsin  –  Emilia Christine  –  Enni Heidi  –  Ennin kengissä  –  Essi Maaninka  –  Fifty Ways  –  Haaveilen kaikesta  –  Haaveita ja oikeeta elämää  –  Harmaa ja muut iloiset värit  –  HeioonJenna  –  Hulivilini  –  Ida Parviainen  –  Ihanan karmea  –  Ikimuistoista  –  Inku-chan  –  Inspiration  –  Jemppuu  –  Jenni’s Lullaby  –  Kaaosta ja kukkamekkoja  –  Kadun aurinkoisella puolella  –  KIDULT  –  Kitujainen.com  –  Kotiäidin elämää  –  Kouluta Ite Paremmin  –  Kun äiti kelaa  –  Kuvastin  –  Käenpesä  –  Lady of The Mess  –  Leveämmin hymyilevä perhe  –  Chasing Happiness  –  Life à la Annika  –  Life is an illusion  –  Lifestyle by Maiju Kristiina  –  Love yourself first  –  Loyal Companion  –  Maalia kohti  –  Mammalaiffii  –  Mansikkatilan mailla  –  Marjukka Katariina  –  Meidän Pieni Ryyni  –  Mieleni on maalaus  –  Minäkö keski-ikäinen?  –  Moonika Kristiina  –  Munakoisoni ja minä  –  My life, with love Alesya  –  Nani – Be yourself  –  Napsahduksia  –  Natalia  –  Never Give Up  –  Nightwish Diamonds  –  Nuori ajattelija  –  On my way  –  Operaatio Äiti  –  Optimismia ja energiaa  –  Outi’s life  –  paint my house BLACK  –  Paiqo  –  Perhosia masussa  –  Pieni Lintu  –  Pikku Bambin Blogi  –  Pinkit korkokengät  –  Privaattikamaa  –  Rakkaudella Hannele  –  Reborn Beast  –  Rouva Y  –  Ruusumäki  –  Saijis  –  Smagatsoff  –  Something different by Emilia  –  Spread your wings  –  Syvältä  –  Tassuttelijan päiväkirja  –  Teijan Kauneus Blogi  –  The Blind Leap  –  The Diary of Mariella Elisabeth  –  The World According to Jani  –  Thrill Me Tonight  –  Tipulassa  –  Touch the sky  –  Tuulanneli  –  Unelmia jahdaten  –  Unelmiin tai sinne päin  –  Vilhelmiina Lyydia  –  Waldgeistory  –  Weekend Chic  –  XL elämää  –  Zeninan  –  Äiti ja melukylän lapset  –  Äiti on vihannes  –  Äiti yrittää
7 kommenttia artikkeliin ”Sinä loukkasit minua

  1. Lukasin tuon ”Äitipuoli” tekstin. Siihen oli aika vaikea sanoa mitään. Oli sitten totta tai ei. Tuli tuosta tämän postauksen kommentista mieleen, että tässä vaiheessa sinut kirotaan siitä että veit heiltä isän, mutta sitten kun jotain tapahtuu, ihmetellään miksi kukaan ei ole tehnyt asialle mitään. Kun sanotaan että ”jokaisen pitäisi niin tehdä” (myös kun vastustaa kiusaamista) mutta kuinka moni, joka on sanonut että ei anna kenenkään kiusata, oikeasti sitten itse puuttuu siihen? Itse myönnän kyllä, vaikka mielessäni vastustan kiusaamista, ei minusta olisi siihen tositilanteen tullessa. Tiedän olevani se, joka kävelee ohi ja toivoo että joku muu menee väliin. Olen itse niin pelokas ja arka, että pelkään saavani turpaa. Vaikka tiedän sen olevan väärin.

    Tykkää

  2. Itse olisin mieluummin isätön kuin kavaisin sellaisen kanssa joka antaa pojalle luvan löydä siskoaan. Oli sitten liioiteltua tekstiä tai ei!

    Tykkää

  3. Mä en läsitä miten joku ihminen voi mollata tai kuinka kehtaa! Oot yks parhaista kirjoittajista ketä seuraan. Sun tekstit on aitoja ja niissä on tunnetta. Jatka samaan malliin! 🙂 ja kaikkee hyvää sulle jatkoon ❤

    Tykkää

  4. Kiva, että lähdit mukaan kampanjaan! 🙂 Olen kuullut kampanjan myötä useampaankin otteeseen, kuinka (usein pidemmän aikaa piinannut) anonyymi kommentoija onkin paljastunut tutuksi ihmiseksi. Epäilyksesi siis tuonkin kommentin taustoista saattavat pitää paikkansa. Ja tosiaan kuten kirjoititkin, asioista saa olla tottakai myös erimieltä ja saa antaa kritiikkiä sekä rakentavaa ja asiallista palautetta, mutta lyttääminen ja haukkuminen ovat minustakin kaukana asiallisesta kanssakäymisestä. 🙂

    Tykkää

  5. Tämä oli ihan mahtava kampanja, uskon ja toivon että saatiin yhteisvoimin heräteltyä ajatuksia ihmisissä 🙂 kiitos tämän kampanjan alullepanosta! 😉

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s